Fag i 10. klasse

Obligatoriske fag:

Dansk, matematik og engelsk på 10. klassetrin. Undervisningen i fagene peger hen imod FP10, men differentieres så undervisningen starter der hvor elevere er.

Tilbudsfag:

I 10. klasse tilbydes fagene tysk og fysik/kemi. Der kan være gode grunde til at tilvælge fagene og lige så gode grunde for ikke at vælge dem, alt efter hvordan dine 9. klasseprøver har været tilrettelagt og hvad målet er for dit 10. skoleår. De kloge valg kan drøftes med skolens ungevejleder

Fællesfag:

Formålet med faget er, at det skal forberede og danne eleverne til det, der kommer efter 10. klasse, og det skal dermed forberede eleverne til et liv med ansvar, gode beslutninger og praktisk deltagelse i samfundet og give dem viden om omverdenen.

Faget skal desuden give eleverne kendskab til almen viden og kompetencer og klæde dem på til at begå sig i samspil med kammerater på en god og hensigtsmæssig måde, ved at give dem viden om konflikthåndtering og kommunikation og om den selv.

Faget skal desuden være det fag, der binder os sammen, fordi vi gennem faget lærer de samme kompetencer og får de samme kurser på tværs af linje klasser og andre holddannelser.

Fokusfag:

Fokusfag har man klassevis, og fagets indhold definerer lærere og elever sammen. I timerne arbejdes der i høj grad projektorienteret med de temaer og emner som lærere og elever prioriterer. Nogle gange er der tale om emner, temaer og projekter der trækker tråde til fagfagene, dansk matematik og engelsk og andre gange er det kun bestemmende for arbejdet i fokusfaget.

Formålet med fag og metode er, at forberede eleverne til at arbejde i højere grad projektorienteret med et fokus på. idefase, undersøgelsesfase og formidlingsfase.

Valgfag:

Valgfagene vælges efter lyst og interesse, på tværs af klasserne. Eleverne har indflydelse på hvilke valgfag der oprettes, da vi forsøger at udbyde nogle af de fag som eleverne har givet udtryk for at have interesse i.

Der er tre valgfagsperioder i løbet af året, hvor eleverne kan afgive prioriterede ønsker til, hvilke valgfag de kunne tænke sig i de enkelte perioder.