Heltid

Heltidsundervisningen består pr. 1.8.2023 af to tilbud: en klasse på Præstegårdsvej og en klasse på Parkvænget

Ungdomsskolens Heltidsundervisningen er et særlig tilrettelagt undervisningstilbud efter Ungdomsskolelovens § 3 og Folkeskolelovens § 33.3.

I Heltidsundervisningen tilpasses undervisningsforløbet den enkelte elev, således der er en passende vægtning af faglig undervisning, social læring, praktik individuelt eller støttet samt støttet brobygning.

Der arbejdes i Heltidsundervisningen med at genetablere elevens stabilitet og motivation for skolegang.

For de elever hvor det giver mening og er en del af deres forløb på både Parkvænget og Præstegårdsvej, har vi fokus på at skabe længerevarende, afklarende praktikker med fokus på tydeliggørelse og afdækning af interessefelt, kompetencer og udfordringer til brug for videre vurdering af rette uddannelsesvej.

Hverdagen på Parkvænget er tilrettelagt, så eleven, trods feks to faste praktikdage ugentligt, modtager den undervisning der skal til for, at kunne tilgå eksamen i slutningen af skoleåret.

De længerevarende praktikker på Præstegårdsvej er normalt med behov for kortere forløb, og ofte støttede af personale fra skoletilbuddet.

Vi arbejder grundlæggende med at skabe muligheder for, at eleverne får de bedste forudsætninger for et godt ungdoms- og voksenliv og vi forbereder dem på valg, påbegyndelse og gennemførelse af en almen eller særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse.

Vi arbejder med at eleven får realistiske forestillinger omkring egne kompetencer og deres evne til at arbejde med fælles og individuelle mål.

Vi arbejder på, gennem meningsfulde undervisningsaktiviteter, at skabe motiverende, tydelige og trygge rammer hvor eleven udfordres både fagligt, socialt og på sine personlige kompetencer.

Der tilbydes afgangseksamen på 9. og 10. klassetrin (dansk, engelsk og matematik og 10. klassetrin endvidere om muligt tysk og fysik/kemi, i samarbejde med almen 10.).

Målgruppe 1 er elever fra 7. til 10. klassetrin med personlige, sociale og faglige udfordringer, der ikke kan tilbydes et passende tilbud i folkeskolerne i kommunen, ej heller i folkeskolernes special- eller mellemtilbud og har brug for et mindre tilbud med høj normering, og hvor tilbuddet også kan tage afsæt i længerevarende, velbeskrevne og evaluerede praktikforløb.

Eleverne har typisk både faglige, sociale og personlige problemstillinger og vurderes at have svært ved at klare sig videre gennem en almen ungdomsuddannelse, uden et massivt løft på disse parametre.

Eleverne kan være beskrevet med autisme, ADHD, ADD eller andre psykiatriske diagnoser og fælles for dem er, at de kan indgå i en skolehverdag, i det lille miljø.

Langt de fleste af eleverne i denne målgruppe går til afgangsprøve.

Målgruppe 2 er elever på 7. – 10. klassetrin med alvorlige psykosociale vanskeligheder. Målgruppen omfatter elever, der ikke kan tilbydes et passende tilbud i folkeskolerne i kommunen, ej heller i folkeskolernes special- eller mellemtilbud og har brug for et tilbud, som er kontinuerligt tilpasset og håndholdt.

Typisk er der tale om elever, der er anbragt uden for hjemmet og hvor samarbejdet mellem skole og bosted er endog meget, meget tæt, for at en skolegang kan lykkes.

Typisk vil elever med velbeskrevne psykiatriske diagnoser som indebærer en vanskelighed ved at have tillid til samt kunne begå sig relevant i sociale situationer, drage nytte af dette skoletilbud.

Elever kan ofte have ledsagende udfordringer som spiseforstyrrelse, angst og depressive tilstande og heraf have trukket sig helt fra skolemiljøet og/ eller er under indlæggelser i psykiatrien, i længere eller kortere perioder.

De fleste af disse elever kan ved afslutningen af skoleåret gå til hele eller udvalgte dele af afgangsprøven.

Elever i målgruppe 1 og 2 kan visiteres til begge vores Heltidstilbud, afhængig af hvor rette match findes både med hensyn til hverdagens struktur, rammer samt elevens vigtige mulighed for at kunne spejle sig i og indgå i, det sociale fællesskab.

Taksterne (takst 1 og 2) fastsættes centralt

Visitationen foregår centralt i Skoleafdelingen og der visiteres for et skoleår ad gangen.